Thon Hotels
Ny booking-app ga eventyrlig vekst for Thon Hotels
«Mye av suksessen er at de er veldig utførende rådgivere»
Espen Grotmoll
Digital Løsningsansvarlig i Thon Hotels
Oppgaven
TETT SAMARBEID: Espen Grotmoll (t.v.), Digital Løsningsansvarlig i Thon Hotels og seniorkonsulent Olav Nybø, som har ansvaret for løsningen hos Novanet. Foto: THON HOTELS / INGER MARI GRINI
Novanets samarbeid med Thon Hotels, startet med en mobilapp som forenkler booking og hotellopphold. Den digitale plattformen som er utviklet, har gitt en jevn vekst i online booking på 20-40 prosent.
I dag utvikler Novanet forretningskritiske løsninger for både mobil og desktop for Thon Hotels.
– Dette er en plattform som vi kontinuerlig utvikler, og som har fungert veldig bra. Vi har utarbeidet løsningen sammen med Novanet, og er veldig fornøyd med prosessen, sier Espen Grotmoll, Digital Løsningsansvarlig i Thon Hotels.
Løsningen ble svært godt mottatt av brukerne, og ga betydelig økning i online booking.
– Samlet sett har den digitale plattformen gitt oss en jevn vekst på mellom 20-40 prosent i måned etter måned. Det er en veldig stor og betydelig økning, sier Espen Grotmoll.
Novanet har hatt ansvar for å implementere plattformen for håndtering av tilganger og autorisasjon av brukere. Vi brukte IdentityServer, og løsningen brukes i 80 Thon-hoteller, alle de norske pluss fire-fem hoteller i utlandet. Systemet håndterer 40 prosent flere transaksjoner enn den gamle løsningen.
– Vi er veldig fornøyd med Novanet, samarbeidet, og jobben som Olav og teamet har gjort. Jeg tror mye av suksessen er at de er veldig utførende rådgivere. De kaster ikke bort tid i uendelig møter med strategi, men utfører og har en veldig hands-on tilnærming, sier Espen Grotmoll.
Thons løsningsansvarlige fremhever også at de opplevde å bli inkludert i Novanets fagmiljø, og har deltatt på sosiale fagkvelder sammen med de ansatte.
– Hva var den største utfordringen i utviklingen av plattformen?
– Det var utfordrende å lage noe kjapt nok, og få gjort om en aldrende løsning. Det er en stor utfordring at vi må levere innenfor rammene til hotellkjernesystemet som ligger i bunnen. Alt skal skje samtidig, og alt skal være oppe og gå hele tiden. Det er en forretningskritisk løsning, men prosessen har gått veldig fint og smertefritt.
Det er høy konkurranse om å være først ute med den beste teknologien i hotellbransjen.
– En del av det vi har gjort sammen med Novanet, har vi vært først ute med i Norge og i Norden. Mange hotellkjeder satser mye på teknologi. Målet er å være raskere ute enn de andre. Vi har en mindre utviklerorganisasjon, kan snu oss hurtig, sier Espen Grotmoll.
Seniorkonsulent Olav Nybø har ansvaret for løsningen hos Novanet. Plattformen er utviklet i tett samarbeid, med tre dager i uka stasjonert hos Thon Hotels.
– Espen er også veldig tilgjengelig på Slack. Vi får svar med en gang. Han prioriterer å snakke med oss når det er behov. Superlav terskel for kommunikasjon har vært bra for samarbeidet.
Tekniske veivalg
Seniorkonsulentene Olav Nybø og Johan Grønstad i Novanet tok fatt på jobben i september for 1,5 år siden, hadde hotellet en bookingløsning på web. Siden økte oppgaven og seniorkonsulentene Kjell Breimo og Vegard Eilertsen har også vært med i teamet fra Novanet.
– Vi bestemte oss for å bryte opp den eksisterende monolitten, og lage en felles plattform for web og mobilappen. Grensesnittet for eksterne partnere, som operatører som selger Thons hotellrom, har en kanal inn til den felles plattformen som ligger i bakkant, sier Olav Nybø.
Videre ble mikrotjenester trukket ut av monolitten, og da gjaldt det å finne riktige måten å gruppere funksjonalitetene.
– Det var komplisert å få det riktig, slik at vi ikke endte opp med ett eneste stort spindelvev av mikrotjenester, med mange bevegelige deler, som ikke snakker med hverandre. Vi lager systemer som sjekker at hver komponent spiller sammen med de andre, forklarer han.
Videre utviklet Novanet og Thon Hotels et felles grensesnitt for betalingstjenester, og deretter SMS-utsendelse. Plattformen er en pågående prosess med stadig flere funksjonaliteter.Første versjon tok et års tid å utvikle.
– Akkurat som oss, er Thon Hotels opptatt av ny teknologi og de mulighetene teknologi skaper. Det er en spennende reise, og vi gleder oss til fortsettelsen, sier Nybø.
Teamet
Hos Thon har vi roller som arkitekter og utviklere i et smidig team. Teamet består også av Episerver-utviklere, interaksjonsdesignere, testleder, prosjektleder og en produkteier.
Teknologi
Rammeverk: ASP.NET Core og React Native
Teknologi: Kubernetes, Azure Cosmos DB, IdentityServer, Azure ServiceBus, Application Insights, Azure SQL, Azure Functions, Redis, React-native, Webpack, Fake
Issue og project management: JIRA
Kildekodeverktøy: Azure DevOps (Git) og Github
Continuous Integration: Azure DevOps
Deploy: Azure DevOps
Kunden
Thon Hotels er en del av Olav Thon Gruppen og har hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam.